[ x ]
!!! Zablokowałeś pokazywanie reklam !!!

Nasze forum utrzymuje się dzięki nim.

Jaki przepis na dobre audio w e30

Wszystko co jest zwiazane z audio, nawigacją GPS'em, CB, TV itp.
  • Reklama

Jaki przepis na dobre audio w e30

Post numer:#1  Postprzez kamil7s » 1 sty 2011, o 22:57

Zacznę od tego że przejrzałem 5 stron tematów i nic konkretnego się sie nie dowiedziałem. Informacje są porozrzucane w kilkudziesięciu tematach, a ja chciałbym w jednym pozbierać to wszystko, żebym nie tylko ja ale i inni mieli łatwiej.

Przejdę do sedna, chciałbym w swojej e30 zrobić dobry system audio i w zwiazku z tym mam kilka pytań.

1. Mając standardowe radio czyli 4x50W (realne 20-25W) czym się kierować przy dobieraniu głośników? Firmą czy specyfikacją. W dodatku w jaką moc celować?

2. Czy do takiego seryjnego zestawu nowe grubsze kable mają większy wpływ na jakość dźwięku, charczenie głośników przy większej głośności? Czy warto je zamontować w samochodzie, czy jest to nieopłacalne?

3. Montując głośniki w samochodzie jak je ustawić czyli: basowe na tył, wysokotonowe na przód? Montowanie zwrotnic daje przy zwykłym zestawie jakieś korzyści?

4. Jak ma się sprawa mocy głosników kiedy do auta montujemy wzmacniacz? Jak dobrać dobry jakościowo i niedrogi cenowo wzmacniacz?
kamil7s
Stażysta
 
Posty: 371
Dołączył(a): 5 paź 2009, o 21:01
Lokalizacja: Nams
Moje BMW:
Nadwozie: -------
Silnik:
Instalacja LPG: ---

Reklama

Czapki bejsbolówki - Sandwich

Post numer:#2  Postprzez wojtaq » 1 sty 2011, o 23:26

najlepiej jeśli chcesz żeby to grało to musisz głosniki wsadzić 16cm w drzwi wygłuszone w panele
kupujesz zestaw odseparowany i głośnik wysokotonowy kierujesz w osobę która będzie miała słyszec dzwiek
charczenie nie jest od kabli tylko od przesterów które są wynikiem zbyt duzej sztucznej dawki basu itp z radia bo ono nawet tych 20 w przewaznie nie ma
musisz okreslic sie jaki masz budżet
Awaria Motors zaprasza
Avatar użytkownika
wojtaq
Moderator
 
Posty: 3958
Dołączył(a): 29 lis 2008, o 16:58
Lokalizacja: Jaworzno
Moje BMW: 740iA
Nadwozie: -------
Silnik: M60B40
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#3  Postprzez pawels5 » 2 sty 2011, o 02:12

pawels5
Magister
 
Posty: 1323
Dołączył(a): 23 maja 2008, o 00:53
Lokalizacja: WPR
Moje BMW: 318
Nadwozie: Touring
Silnik: M40B18
Instalacja LPG: TAK

Post numer:#4  Postprzez Dj Snake » 2 sty 2011, o 06:24

wojtaq napisał(a):przesterów które są wynikiem zbyt duzej sztucznej dawki basu
przester to podanie na wzmacniacz sygnału o większym poziomie niż jest on w stanie przetworzyć bez zniekształceń. Nie chodzi tu tylko o baz, bo przesterować można również środek. Przester nie bierze się sam z siebie, za każdy przester odpowiada użytkownik, nieumiejętnie obsługując sie gałką volume. A później przychodzi taki użytkownik do człowieka, który zajmuje się naprawą głośników i mówi: "Proszę pana, głośnik sie zepsuł", nie się zepsuł, tylko żeś zepsuł!

Kable... o ile to nie będzie profesjonalne nagłośnienie, to nie masz co się bawić w zmiany grubości kabli... pic na wode w niewielkich instalacjach.

Wybierając standardowe radio, czym się kierować? Trudno powiedzieć, bo mało jest dobrych firm na rynku aktualnie, które robiłyby jeszcze coś konkretnego a nie masową chińszczyznę... Nakamichi, Alpine, Clarion ale nie oczekujmy szału, jeśli mamy zamiar przeznaczyć na radio np. 400 złotych :) Takie radio będzie grało a nie Grało :)

Ustawienie głośników... W konstruowaniu jakichkolwiek zespołów głośnikowych, czyli kolumn, tudzież innych tworów rozchodzi się o to, aby centra akustyczne wszystkich głośników, były możliwie jak najbliżej siebie! Tłumacząc z polskiego na nasze chodzi o to, ażeby odległość pomiędzy środkami membran każdego z głośników wchodzącego w skład danego zestawu, była możliwie jak najmniejsza. Ideałem, pod względem jakości dźwięku, byłaby więc sytuacja, gdybyśmy na drzwiach, w jakiejś specjalnie zaprojektowanej obudowie, umieścili głośnik niskotonowy, średniotonowy i wysokotonowy. W ten sposób ograniczamy opóźnienia zachodzące pomiędzy tymi źródłami dźwięku. Oczywiście nie mówię o tym, żeby wszystkie głośniki w aucie, znajdowały się w jednym miejscu, stereofonie należy zachować. A więc z akustycznego punktu widzenia, umieszczanie głośnika wysokotonowego gdzieś wysoko, daleko od głośnika niskotonowego nie jest rozwiązaniem dobrym.

Co do zwrotnic. Nie ma możliwości zamontowania głośnika wysokotnowego inaczej, niżeli nie przez zwrotnicę! Kondensator też jest pewnego rodzaju prowizoryczną zwrotnicą. Żeby było wiadomo o co chodzi, trochę teorii.

Zwrotnica
Obrazek

Jak zapewne wiemy, głośnik basowy słabo gra tonami wysokimi i odwrotnie, tweeterki montowane w samochodach słabo sobie radzą z tonami niskimi ;) I tu właśnie, zaczyna się zadanie zwrotnicy. Zwrotnica jest tym elementem toru audio, który odpowiada za to, jaka część sygnału zostanie przekazana na konkretny głośnik! Konstruując zespół głośnikowy bez zwrotnicy narażamy głośniki, w szczególności wysokotonowe na rychłą śmierć!

Jeśli natomiast chodzi o to co tu.. w praktyce i tak, będzie to zapewne zwrotnica dedykowana do zestawu głośników jakie kupisz, ważne, żeby jednak ten element był :)


Jak ma się sprawa wzmacniacza w samochodzie...
polecam zapoznać się z tym tematem:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic508524-0.html
Obrazek

Jezeli nie obiciera to znaczy ze jest za wysoko :]
Dj Snake
Inżynier
 
Posty: 613
Dołączył(a): 25 wrz 2009, o 09:54
Lokalizacja: Ruciane-Nida
Moje BMW: 320
Nadwozie: Sedan
Silnik: M52B20
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#5  Postprzez wojtaq » 2 sty 2011, o 11:01

Dj Snake, napisalem że za dużo basu ITP wiec chyba nikt nie jest takim laikiem zeby nie skumać ;)
Awaria Motors zaprasza
Avatar użytkownika
wojtaq
Moderator
 
Posty: 3958
Dołączył(a): 29 lis 2008, o 16:58
Lokalizacja: Jaworzno
Moje BMW: 740iA
Nadwozie: -------
Silnik: M60B40
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#6  Postprzez kamil7s » 2 sty 2011, o 13:44

wojtaq,pawels5, Dj Snake, Dzięki za zainteresowanie się tematem. Szczególnie dzięki za linki, dzisiaj dokładnie przeczytam załączniki podsumuję co chce robić dalej i mozliwe że zadam jeszcze kilka dodatkowych pytań.

Radio posiadam takie co tylko gra, a nie Gra więc muszę próbować osiągnąć coś dobrego na nim. Jest to prezent więc nie chciałbym się go pozbywać. Zaczynam myśleć nad jakimś wzmacniaczem, zwrotnicach. Jednak głośniki chciałbym zostawić w seryjnych miejscach (coupe) więc mam dylemat co do zamontowania ich w drzwiach. Muszę po prostu przemyśleć tą kwestie.
kamil7s
Stażysta
 
Posty: 371
Dołączył(a): 5 paź 2009, o 21:01
Lokalizacja: Nams
Moje BMW:
Nadwozie: -------
Silnik:
Instalacja LPG: ---

Post numer:#7  Postprzez tomciuu90 » 2 sty 2011, o 14:05

wg mnie w twoim przypadku wystarczające by bylo lepszej marki glosniki w standardowych miejscach znaczyy gwizdek i sredniotonowy na zwrotnicy. A w bagazniku skrzynka podpieta do wzmacniacza :)i. Lub jak chcesz cos lepszego to jescze pod odseparowany na przod wzmacniasz mozna dac. Jakia masz radio?
tomciuu90
 

Post numer:#8  Postprzez X_E_O_N » 2 sty 2011, o 14:52

jak widze slowo gwizdek schce mnie posrac !!!!!!



Pierwsze co trzeba to glosniki obowiazkowo 16cm moga byc w boczkach tam gdzie oryginal ale trzeba dorobic pierscienie wygluszyc uszczelnic i dorobic boczek ten plastikowy lub przerobic
nastepnie tweetery powinny byc nie w drzwiach tylko na slupkach na dole skierownae lekko w twoja strone tez dosc istotna sprawa jakiej firmy sa oczywiscie wszystko leci przez zwrotnice chyba ze mamy radio z wbudowna zwrotnica
z tylu proponuje nie dawac nic ewentulanie jakis midbass i na tym koniec
obowiazkowo do ladnego brzmienia subwoofer

firmy glosnikow :
morell
eton
hertz
phase

subwoofer:
phase
JL
pionieer
......


wzmacniacz:
DLS
Crunch
.........

zeby byl ladny bas z subwoofera trzeba wyciac jak nawieksza ilosc blachy zza siedzenia tylnego oparcia

jesli jest kasa to wzmacniacz ewentualnie wzmacniacz na przednie glosniki ale nie jest obowiazkowy chyba ze robimy naprawde profi i ma to dosc mocno grac
X_E_O_N
 

Post numer:#9  Postprzez pawels5 » 2 sty 2011, o 16:49

Wciąż nie wiemy ile kasy chcesz przeznaczyć na to, ale i tak kupuj stare markowe rzeczy niż nowe.
X_E_O_N napisał(a):16cm moga byc w boczkach tam gdzie oryginal ale trzeba dorobic pierscienie wygluszyc uszczelnic i dorobic boczek ten plastikowy lub przerobic

Moim daniem szkoda roboty, czasu i pieniędzy. Tam jest za mała komora, ledwo pięść się mieści, a taki głośnik potrzebuje miejsca, żeby był jakiś bas. Można dorobić jakiś panel powiększający objętość, ale to wciąż za mało i będzie przeszkadzać nogom. Nie wiem dlaczego boicie się dorobić panel na boczki. Jak nie chcecie niszczyć swoich ładnych boczków, to kupicie za parę groszy drugi komplet bez problemu i rżniecie. Zdejmij boczek przymierz gdzie by pasował, zaznacz osie głośnika na brzegach, załóż boczek, odmierz centr głośnika, wyrzynarka i jazda. Dorobisz panel z mdfu, labo kupisz, obtapicerujesz albo dasz do tapicera, żeby zrobił pod kolor boczka. Trzeba wymierzyć/wycelować panelem, żeby brzegi trafiły na blachę drzwi i przykręcić mocno śrubami długimi. Najlepiej śruby kupić miedziane, mosiężne albo z nierdzewki, żeby można było bez problemu po jakimś czasie odkręcić. Jeżeli brakuje blachy do przykręcenia, to dać jakąś podpórkę z profilu aluminiowego, przykręcić lub przynitować do blachy. Jak będzie mocno przykręcony, to w 3 miejscach wystarczy. Panel taki przykręcić razem z boczkiem do blachy. W Środku nad głośnikiem można, a nawet trzeba zrobić taki daszek okapowy, żeby woda nie leciała z szyb na głośnik, bo trochę będzie głośnik schowany w drzwiach. Ja wyciąłem to z butelki 5L, ten zwężający kołnierz okrągły. Dodatkowo można z blachy ocynkowanej wygiąć w kształcie U z odgiętym zewnętrznym brzegiem taką rynienkę, którą wciska się na dół/brzeg szyby. Wtedy doda nie kapie na głośnik. Tylko że to jest robota na wiosnę albo na ciepły garaż.
pawels5
Magister
 
Posty: 1323
Dołączył(a): 23 maja 2008, o 00:53
Lokalizacja: WPR
Moje BMW: 318
Nadwozie: Touring
Silnik: M40B18
Instalacja LPG: TAK

Post numer:#10  Postprzez wojtaq » 2 sty 2011, o 19:13

jesli Twoje radio to tylko zwykle szare radio to glosniki wrzucaj pod wzmacniacz albo kup helixy bo one dosc dobrze sprawuja sie pod samym radiem bo moc radia ledwo rusza glosniki niestety i efektu mozna nie uzyskac
Awaria Motors zaprasza
Avatar użytkownika
wojtaq
Moderator
 
Posty: 3958
Dołączył(a): 29 lis 2008, o 16:58
Lokalizacja: Jaworzno
Moje BMW: 740iA
Nadwozie: -------
Silnik: M60B40
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#11  Postprzez ..::MaTiM40::.. » 2 sty 2011, o 20:06

co myslicie o zestawie glosnikow Hertz DSK 130 tweetery + zwrotnice i wofeery? na przod oczywiscie:)
..::MaTiM40::..
Student
 
Posty: 279
Dołączył(a): 18 maja 2008, o 12:23
Lokalizacja: KoNiN
Moje BMW: 3xx
Nadwozie: Coupe
Silnik: MxxBxx
Instalacja LPG: NIE
Kolejne BMW: 330
Nadwozie: Coupe
Silnik: MxxBxx
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#12  Postprzez X_E_O_N » 2 sty 2011, o 21:22

pawels5 napisał(a):Wciąż nie wiemy ile kasy chcesz przeznaczyć na to, ale i tak kupuj stare markowe rzeczy niż nowe.
X_E_O_N napisał(a):16cm moga byc w boczkach tam gdzie oryginal ale trzeba dorobic pierscienie wygluszyc uszczelnic i dorobic boczek ten plastikowy lub przerobic

Moim daniem szkoda roboty, czasu i pieniędzy. Tam jest za mała komora, ledwo pięść się mieści, a taki głośnik potrzebuje miejsca, żeby był jakiś bas. Można dorobić jakiś panel powiększający objętość, ale to wciąż za mało i będzie przeszkadzać nogom. Nie wiem dlaczego boicie się dorobić panel na boczki. Jak nie chcecie niszczyć swoich ładnych boczków, to kupicie za parę groszy drugi komplet bez problemu i rżniecie. Zdejmij boczek przymierz gdzie by pasował, zaznacz osie głośnika na brzegach, załóż boczek, odmierz centr głośnika, wyrzynarka i jazda. Dorobisz panel z mdfu, labo kupisz, obtapicerujesz albo dasz do tapicera, żeby zrobił pod kolor boczka. Trzeba wymierzyć/wycelować panelem, żeby brzegi trafiły na blachę drzwi i przykręcić mocno śrubami długimi. Najlepiej śruby kupić miedziane, mosiężne albo z nierdzewki, żeby można było bez problemu po jakimś czasie odkręcić. Jeżeli brakuje blachy do przykręcenia, to dać jakąś podpórkę z profilu aluminiowego, przykręcić lub przynitować do blachy. Jak będzie mocno przykręcony, to w 3 miejscach wystarczy. Panel taki przykręcić razem z boczkiem do blachy. W Środku nad głośnikiem można, a nawet trzeba zrobić taki daszek okapowy, żeby woda nie leciała z szyb na głośnik, bo trochę będzie głośnik schowany w drzwiach. Ja wyciąłem to z butelki 5L, ten zwężający kołnierz okrągły. Dodatkowo można z blachy ocynkowanej wygiąć w kształcie U z odgiętym zewnętrznym brzegiem taką rynienkę, którą wciska się na dół/brzeg szyby. Wtedy doda nie kapie na głośnik. Tylko że to jest robota na wiosnę albo na ciepły garaż.


widocznie nie mowimy o tym samym aucie :/
ja mialem w boczku i graly rewelacyjnie ...........


Hertz jest tani i jest OK
X_E_O_N
 

Post numer:#13  Postprzez zielo320 » 3 sty 2011, o 00:36

Ja też troszkę podepnę się pod temat... Podobały mi się wypowiedzi XEONA i DJ Snake... ale są to opcje raczej profi wymagające $$$ a myślę że chłopak chce zrobić "tanio i dobrze"pytanie brzmi tylko ile floty chce przeznaczyć i jak pedantyczny ma słuch.Z kolei ja chciałem zapytać o taką rzecz... jak wiadomo w e30 głośniki z przodu są schowane dość... głęboko.Nie chcę wydawać 150zł na ori tweetery w zaślepki lusterek i nie chcę też ciągać tam dodatkowych tweeterów bo poprostu lubię jak jest ORI. Zamieżam więc kupić głośniki 2 drożne (13' w granicach 200zł) ale pytanie brzmi... Czy wysokie tony przebiją się jakoś przez moje nogi i dotrą do uszu? Nie jestem jakimś mega audiofilem ale lubię jak gra czysto głośno i słychać ładnie wszystkie tony... P.S. Z tyłu polecacie jakieś 2 głośniczki(13') + skrzynia bassowa czy raczej 2 duże głośniki w półkę pod wzmaka?
zielo320
Uczeń
 
Posty: 98
Dołączył(a): 5 sty 2010, o 00:32
Lokalizacja: Płock
Moje BMW:
Nadwozie: -------
Silnik:
Instalacja LPG: ---

Post numer:#14  Postprzez pawels5 » 3 sty 2011, o 00:52

zielo320 napisał(a):ale lubię jak gra czysto głośno i słychać ładnie wszystkie tony

Co byś tam nie włożył, to będzie przeciwieństwem tego.
pawels5
Magister
 
Posty: 1323
Dołączył(a): 23 maja 2008, o 00:53
Lokalizacja: WPR
Moje BMW: 318
Nadwozie: Touring
Silnik: M40B18
Instalacja LPG: TAK

Post numer:#15  Postprzez Dj Snake » 3 sty 2011, o 01:13

Ori jest dobre, ale niestety, dwudrożny głośnik w seryjnym miejscu. Niestety wysokie tony z racji swoich właściwości są mocno tłumione przez różne materiały/rzeczy znajdujące się pomiędzy źródłem dźwięku a odbiorcą. Wydaje mi się, że głośniki w trójkątach bocznych szyb są jedynym rozwizaniem, ażeby uzyskać przyzwoity efekt. Z tyłu... mnie osobiście wieeelkie głośniki w tylnej półce kojarzą się z druciarstwem i równie wielkimi naklejkami PIONEER na tylnej szybie, taka moja opinia :D Co zrobić, żeby było sensownie... Nie wiem, ja bym szukał ori sound systemu na tył, ale pewnie to równie proste co znalezienie trójkątów w przednie drzwi z tej samej serii. Niestety tam siedzą chyba również 13 głośniki, więc szału nie będzie. Z kolei kwestia suba w e30... bez cięcia chyba nie bardzo. Ściana z blachy skutecznie będzie bronić dostępu do przedziału pasażerskiego co spowoduje że trzeba będzie podkręcać gałkę Volume. Jaki będzie efekt? W środku średnio, na zewnątrz, podejrzewam że klapa i inne różne ciekawe elementy będą dawały o sobie znać.

Wersje mające kanape z podłokietnikiem i worek na narty, miały dziurę w przegrodzie?
Obrazek

Jezeli nie obiciera to znaczy ze jest za wysoko :]
Dj Snake
Inżynier
 
Posty: 613
Dołączył(a): 25 wrz 2009, o 09:54
Lokalizacja: Ruciane-Nida
Moje BMW: 320
Nadwozie: Sedan
Silnik: M52B20
Instalacja LPG: NIE

Następna strona


  • Reklama

Powrót do Car Audio & GPS

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

  • Reklama

cron