[ x ]
!!! Zablokowałeś pokazywanie reklam !!!

Nasze forum utrzymuje się dzięki nim.

BMW SOUND SYSTEM + Radio 4x50W

Wszystko co jest zwiazane z audio, nawigacją GPS'em, CB, TV itp.
  • Reklama

BMW SOUND SYSTEM + Radio 4x50W

Post numer:#1  Postprzez spiro » 24 mar 2009, o 14:37

Czy ktoś może mi udzielić wskazówek jak podłączyć oryginalny system głośników BMW SOUND SYSTEM do nowoczesnego radia 4x50W. Zestaw głośników składa się z dwóch przednich głośników o mocy 40W firmy SEL, do których podłączone są oryginalne niskotonowe głośniki znajdujące się maskownicach lusterek. Generalnie nie mam dużego pojęcia o tym wszystkim.

Niskotonówki połączone są z normalnymi głośnikami chyba szeregowo. Pod membraną głośnika 40W znajduje się kondensator. Czyli przypuszczam, że bawarski koncern zadbał o rozdzielenie tonów, czyli chyba zwrotnice nie będą potrzebne??

Tylne głośniki składają się również z głośnika głównego SEL i gwizdka i również połączone są w podobny sposób. Na obu pisze 40W. W bagażniku jest też oryginalny wzmacniacz.

W panelu sterowania nawiewami koło awaryjek znajduje się również pokrętło podziału dźwięku w samochodzie na stronę lewą i prawą... czego podłączenie chyba nie jest wskazane ze względu na 4 końcówki mocy radia...Czy wtedy dwie końcówki np. lewe nie będą się jakoś łączyć, co może zaowocować uszkodzeniem audio??

Jak mam to podłączyć, żeby nie uszkodzić radia a tym bardziej oryginalnych głośników??
Czekam na propozycje.
(OO==[][]==OO) 318i coupe 1989r 2007/2008
(OO==[][]==OO) 320i coupe 1989r 2008/2009
(OO==[][]==OO) 325i sedan 1988r 2009/2011
(OO==[][]==OO) 320i convertible 1992r od 2018
spiro
Student
 
Posty: 152
Dołączył(a): 2 lut 2007, o 22:28
Lokalizacja: WLKP
Moje BMW: 320i
Nadwozie: Cabrio
Silnik: m20b20
Instalacja LPG: NIE

Reklama

Post numer:#2  Postprzez Paul » 24 mar 2009, o 15:16

spiro napisał(a):oryginalne niskotonowe głośniki znajdujące się maskownicach lusterek.


chyba wysokotonowe - tweetery bo niskich to Ty w obudowy lusterek nie zmieścisz.


O ile dobrze zrozumiałem masz zestaw głośników z radiem i max BMW, i chcesz oba połączyć?

W bagażniku jest wzmacniacz - już podłączony?

Co do radia musisz zobaczyć jakieś masz wyjście zamontowane w konsoli

Za dużo niewiadomych jak na razie.
Paul
Profesor
 
Posty: 2202
Dołączył(a): 11 kwi 2008, o 23:51
Lokalizacja: Poznań
Moje BMW: 320i
Nadwozie: Cabrio
Silnik: M20B20
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#3  Postprzez bboypumba » 24 mar 2009, o 17:33

głośnik nisko i wysoko tonowy podpinasz razem pod jedno wyjście z radia czyli jedno wyście to para głośników do podłączenia np. przedni prawy głośnik (w Twoim przypadku jak piszesz to łączysz w parę głośnik "SEL" plus głośnik z maskownicy lusterka) tylko pamiętaj o tym kondensatorze bo możesz zjarać wysokotonówkę a jak nie zjarasz to będzie chodził całym pasmem co nie ma najmniejszego sensu. Jeśli chodzi o ten buzerek lewo prawo to chyba musisz mieć seryjne radio a druga rzecz tak żebyś nie żył w błędzie to podejrzewam, że w radiu masz dwie końcówki mocy albo nawet jedną a nie 4 z czego masz zrobione z jednej końcówki parę czyli np. lewy przód i tył :P

Pozdrawiam mam nadzieje, że trochę rozjaśniłem Ci temat :cool2:
bboypumba
 

Post numer:#4  Postprzez maaaad » 24 mar 2009, o 23:15

Trochę OT, ale nie chcę zakładać nowego wątku - jak taki BMW Sound System gra w e30?
maaaad
Profesor
 
Posty: 2424
Dołączył(a): 6 sty 2007, o 01:45
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: 320i
Nadwozie: Sedan
Silnik: M52B28
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#5  Postprzez spiro » 25 mar 2009, o 02:20

Moment, moment. Zacznijmy od nowa...

W samochodzie jest już fabrycznie zainstalowany BMW SOUND SYSTEM, który składa się z przodu z dwóch głośników niskotonowych, do których przyłączone już są dwa głośniki wysokotonowe w maskownicach lusterek. Z tyłu znajduje się identyczny zestaw głośników, jednak są one w jednej obudowie obok siebie – podłączone to jest w podobny sposób, czyli do większego głośnika niskotonowego podłączony jest głośniczek wysokotnowy.
Oprócz tego w bagażniku znajduje się fabryczny wzmacniacz oraz na panelu sterowania nawiewami regulacja dźwięku prawo lewo.

Do tej instalacji głośników chciałbym podłączyć współczesne radio z 2006 roku o mocy 4x50W, czyli jeżeli się nie mylę taki sprzęt posiada osobne kanały na cztery głośniki.

Reasumując.

Czy radio to nie będzie miało zbyt dużej mocy dla fabrycznych głośników (niskotonowe przód – 40W; wysokotonwe przód – brak danych; niskotonowe tył – 40W; wysokotonowe tył – widnieje tam tak jak na niskotonówce 40W)?? Głośniki mogą ulec uszkodzeniu??

Co do wzmacniacza to wyczytałem z naszego forum, że jest on kiepskiej jakości i ludzie raczej go pomijają, ponieważ w obecnych radiach wbudowane wzmacniacze są lepszej jakości. Nie wiem do końca jak go wymontować, odkręciłem dwie widoczne śrubki, jednak coś go chyba jeszcze trzyma od strony kanapy.

Co do regulacji dźwięku prawo lewo. Niestety zanim wszystkie kable idące od głośników trafia do radia to spotykają się w tym regulatorze. Do samego radia z regulatora chyba dochodzą dwa może maksymalnie cztery kable, a moje radio jest cztero kanałowe, więc powinno być ich chyba osiem. Bo nie można łączyć końcówek mocy, bo się spalą tak?? Czyli ten fabryczny regulator powinienem chyba ominąć, w przeciwnym wypadku mogę spodziewać się awarii radia??

Nie wiem co oznaczają wyrażenia w instrukcji radia:

„nie próbować łączyć głośników równolegle”

obecnie w samochodzie ja mam podłączone szeregowo, tak?? Czyli w prawidłowy sposób??

„podłączać tylko pasywne głośniki”

czy to właśnie znaczy, ze powinienem ominąć fabryczny wzmacniacz, który znajduje się w bagażniku??

„aby uniknąć awarii, nie używać fabrycznie zainstalowanych w samochodzie przewodów głośnikowych, jeżeli dla ujemnego bieguna lewego i prawego głośnika jest wykorzystywany wspólny przewód” i „nie łączyć ze sobą przewodów głośnikowych radioodtwarzacza” oraz „nie łączyć zacisków prawych głośników z zaciskami lewych głośników”

czy to się tyczy właśnie regulacji dźwięku prawo lewo??

Przepraszam, że tak dużo, ale jak już pisałem, nie mam zbyt dużego pojęcia o tym wszystkim, dlatego założyłem ten watek. Nie chcę niczego spieprzyć :/ Proszę mnie nie karcić za ilość tekstu czy ewentualne oczywiste dla niektórych wątki...
spiro
Student
 
Posty: 152
Dołączył(a): 2 lut 2007, o 22:28
Lokalizacja: WLKP
Moje BMW: 320i
Nadwozie: Cabrio
Silnik: m20b20
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#6  Postprzez bboypumba » 25 mar 2009, o 07:36

No wiec tak jeśli chodzi o moc głośników i radia to moc będzie ok ponieważ żeby radio dało rzeczywiście 40 W musi być spełnione wiele warunków odpowiednia średnica kabli i tym podobne po za tym jest to moc muzyczna czyli prawdopodobnie masz realną moc 4 x 20 W co za tym idzie głośniki mają taką sama wiec powinno być ok.

Jeszcze co do głośników to nie przejmuj się, że nie pisze nic na głośniku wysokotonowym bo one z reguły są bardzo niskiej mocy ale dzięki temu kondensatorowi mogą uzyskać np. te 40 W.

Jeśli chodzi o regulator to ja go nigdy nie testowałem wiec nie wiem dokładnie jak działa...a, że wychodzą 4 kable z regulatora do radia to może być ok bo może być sterowanie plusem a masa w ten czas jest ominięta można by było pokombinować ale tak jak mówię ja się tym nie bawiłem wiec nie wiem jak to dokładnie podłączyć.

TAK ! zgadza się nie można mostkować tym bardziej w radiu samochodowym końcówek no chyba,ze producenta tak sobie wymyślił to już inna bajka.

Druga rzecz podłączenie...dlatego nie podłącza się równolegle ( choć tak można ) bo wtedy głośniki wyciskają większy prąd z końcówki mocy wiec lepiej klasycznie podłączyć głośniki ze sobą szeregowo wiec masz dobrze podłączone.

Masz dwa rodzaje głośników pasywne(bez wzmacniacza) i aktywne(ze wzmacniaczem) tak wiec dobrze rozkminiłeś nie podłączasz przez wzmacniacz do radia.

Przewody są zależne od instalacji samochodu nie jest powiedziane, ze we wszystkich samochodach tak jest...w e30 na pewno masz ok przewody fabryczne...żadnych wspólnych minusów.

„nie łączyć zacisków prawych głośników z zaciskami lewych głośników”

Chodzi o to żeby końcówek nie popalić.

Mam nadzieje,ze coś Ci już zaświta co i jak :cool2:

Pozdrawiam
bboypumba
 

Post numer:#7  Postprzez spiro » 25 mar 2009, o 14:29

bboypumba, dzięki, kilka kwestii już się rozwiązało.

Więc chyba zdecyduję się na pociągnięcie nowych kabli, bo o ile dobrze pamiętam to z regulatora mam tylko dwa kable idące do radia. Czyli jeden odpowiada za dźwięk dwóch głośników po lewej stronie, a drugi za dwa głośniki po prawej stronie co oznaczało by, że albo korzystał bym tylko z dwóch kanałów radia mając głośniki 4x2 (co chyba nie ma zbytniego sensu) albo musiałbym połączyć końcówki mocy czego nie należy robić.
Poza tym trzeba obejść z tyłu ten fabryczny wzmacniacz, więc łatwiej tez będzie pociągnąć nowe kable, a fabryczną instalacje po prostu odłączyć.

Załóżmy, że moc głośników i radia to moc podana w RMS, czyli chyba moc realna tak?? I zastosuję nowe kable (czy przy zakupie mam zwrócić uwagę na średnice kabla??). Czy głośniki mogą ulec uszkodzeniu?? I mam zachować dotychczasowy sposób podłączenia głośników, tyle, że powymieniać przewody??

Tak poza tematem, czy jeżeli podłączam dwa głośniki - niskotonowy i wysokotonowy pod zwrotnice, to połączenie które tworzy ona wraz z głośnikami to tez połączenie szeregowe??
(OO==[][]==OO) 318i coupe 1989r 2007/2008
(OO==[][]==OO) 320i coupe 1989r 2008/2009
(OO==[][]==OO) 325i sedan 1988r 2009/2011
(OO==[][]==OO) 320i convertible 1992r od 2018
spiro
Student
 
Posty: 152
Dołączył(a): 2 lut 2007, o 22:28
Lokalizacja: WLKP
Moje BMW: 320i
Nadwozie: Cabrio
Silnik: m20b20
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#8  Postprzez bboypumba » 25 mar 2009, o 19:20

Tak moc podana jako RMS to moc rzeczywista. Jeśli chodzi o kable to kup najlepiej 2x1.5 to taki standard (lepiej o większej średnicy niż o mniejszej) a jeśli chodzi o to czy głośniki się mogą spalić to nie powinny po za tym nie dasz rady słuchać z taką "mocą" ponieważ jak sam pewnie wiesz to jeśli masz już maks na radiu to trzeszcza głośniki i dźwięk jest nie za ciekawy a to już kwestia zniekształceń i paru innych czynników...dla wytłumaczenia głośniki mogą trzeszczeć nie dlatego, że maja za mało mocy tylko dlatego bo szarpią nimi zniekształcenia. I dla całkowitego rozeznania zwrotnica łączy głośniki szeregowo jeśli to jest typowa zwrotnica samochodowa audio.

Pozdrawiam
bboypumba
 

Post numer:#9  Postprzez BeMek_E30 » 25 mar 2009, o 21:26

hej bedziesz starą związke rozwalać??? bo tez mam taki system i czekam na cieplejsze dni bede przerabiac i nie wiem czy dac nowe kable od zasilania bo w orginale radio odpala sie od kluczyka.
BeMek_E30
 

Post numer:#10  Postprzez bboypumba » 25 mar 2009, o 21:53

BeMek_E30, lepiej daj bo radio będzie dostawało bogatszy prąd :cool2:
bboypumba
 

Post numer:#11  Postprzez spiro » 25 mar 2009, o 21:53

No właśnie chciałem przerobić, ale po zasiegnięciu tutaj konsultacji, stwierdzam, że chyba łatwiej będzie puścić nowe kable bezpośrednio do głośników. Starej wiązki wogóle nie będę ruszał (po prostu ją odłaczę). A co do zasilania to muszę sprawdzić jak mam, ale wolałbym mieć stałe zasilanie nie zależne od stacyjki.
(OO==[][]==OO) 318i coupe 1989r 2007/2008
(OO==[][]==OO) 320i coupe 1989r 2008/2009
(OO==[][]==OO) 325i sedan 1988r 2009/2011
(OO==[][]==OO) 320i convertible 1992r od 2018
spiro
Student
 
Posty: 152
Dołączył(a): 2 lut 2007, o 22:28
Lokalizacja: WLKP
Moje BMW: 320i
Nadwozie: Cabrio
Silnik: m20b20
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#12  Postprzez BeMek_E30 » 25 mar 2009, o 21:59

jak bedziesz przerabiał to daj jakieś wskazówki bo mnie to też czeka :bag:
BeMek_E30
 

Re: BMW SOUND SYSTEM + Radio 4x50W

Post numer:#13  Postprzez qwerek » 14 sty 2016, o 23:37

gdybyś potrzebował głośniki do auta warto zajrzeć tu http://alt-s.pl/index.php?k15,naglosnienie-kazdego-samochodu
qwerek
Rekrut
 
Posty: 1
Dołączył(a): 14 sty 2016, o 23:36
Moje BMW: 318is
Nadwozie: Coupe
Silnik: M42B18
Instalacja LPG: TAK
Kolejne BMW: 320
Nadwozie: TC Baur
Silnik: M20B25
Instalacja LPG: TAK



  • Reklama

Powrót do Car Audio & GPS

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

  • Reklama