Jako że kilka aut już zagazowałem to trochę tutaj postaram się wyjaśnić.
2gen to bardzo dobry krok do przodu. Nie wiem dlaczego nie widzicie różnicy od 1gen.
2gen bazuje już na kilku istotnych czujnikach takich jak np.:
-potencjometr przepustnicy (TPS)
-sonda lambda
-obroty
-czujnik temp wody
Co to daje?
TPS. Dzięki sygnału z TPS może dodatkowo wzbogacać mieszankę poprzez większe otwarcie krokowca a to daje taki rezultat że kiedy damy gaz w podłogę to auto zbiera się momentalnie.
Sonda Lambda. To bardzo ważny odczyt dla prawidłowego ustawienia chociażby mieszanki na wolnych obrotach. Sonda ma wtedy skakać między bogato a ubogo. Dodatkowo wykonując testy drogowe widzimy czy auto kiedy się rozpędzamy ma bogatą mieszankę a kiedy jedziemy równo znów skacze (ubogo/bogato). Wszystko to przekłada się na zużycie gazu.
Obroty. Generalnie służy do przełączania na gaz, to już 1gen miały. Chodzi jednak o to że możemy odciąć gaz powyżej xxx rpm. Innymi słowy nie przekręcimy obrotomierza
Czujnik temp. wody Jak wiemy gaz do reduktora leci w postaci ciekłej a do silnika dostaje się w fazie lotnej. Zimny reduktor nie jest w stanie odparować gazu także zimny gaz trafia do głowicy co nie jest najlepszym pomysłem. Ustawiamy zatem bezpieczną temperaturę np. na +35C. Auto dopiero po osiągnięciu żądanej temp. wskoczy na gaz.
2 gen pozwala również na takie funkcje jak reset komputera, a najważniejsze to ustawienie emulacji sondy. Jeżeli mamy źle ustawioną symulację to wówczas pojawiają się kwiatki typu że auto nie chodzi na benzynie. Wynika to z tego że mapa paliwa się po prostu rozjeżdża i trzeba resetować kompa.
Z doświadczenia wiem że w wielu autach najlepiej spisuje się ustawienie jako "masa". Komp kiedy nie dostaje odczytu z sondy po chwili przestaje z jej korzystać a korzysta z wewnętrznej "stałej mapy". Kiedy wrócimy na benzynę, sonda zaczyna prawidłowo pracować a komp już leje paliwo patrząc na wskazania sondy. W citroen/peugeot na monowtrysku kiedy jest komp Boscha przy takiej konfiguracji nie zapala się "check".
Krokowy nie działa?
Krokowy naprawdę działa i pracuję. Pełni roli takiej "przepustnicy" gazu. Na wolnych obrotach wysuwa się ograniczając ilość gazu, przy równej prędkości mniej więcej podnosi się na tyle aby sonda dobrze oscylowała. Zaś jak mamy funkcję wzbogacania to wsuwa się pozwalając na zaciągnięcie większej ilości gazu.
Generalnie 2gen jest stworzona z myślą o autach na wtrysku jednopunktowym, zaś 1gen dla aut gaźnikowych. Ważny jest dobór miksera. Średnica miksera powinna być równa średnicy przepustnicy. W 106 1.0/1.1 jest to 32mm.
Wszystko to daje efekt taki że jeżdżąc normalnymi prędkościami (90-100km/h) auto zużywa ok. 6,5l/100km.
Silnik 1.1 60KM, skrzynia 5 "krótka".
U siebie zastosowałem tak:
Sterownik: Stag 100
Mikser: Do Boscha, średnica jak kolektor czyli 32mm
Przewody: Faro 6mm, wlew 8mm Cu
Wlew: Dziura w zderzaku
Reduktor: Tomasetto(Asterik) At07
Butla: Stako 565x180 34L pod autem
Wielozawór: Tomasetto At02 (180H)