[ x ]
!!! Zablokowałeś pokazywanie reklam !!!

Nasze forum utrzymuje się dzięki nim.

ekonomia II gen?

Wszystko co jest związane z instalacjami LPG
  • Reklama

ekonomia II gen?

Post numer:#1  Postprzez 1 1 » 27 mar 2014, o 22:58

Chciałbym rozwiać swoje (i zapewne nie tylko) wątpliwości odnośnie ekonomii w II generacji LPG. Jak wiadomo, I generacja to spalanie "na czas" nie na kilometry, niezależne od stylu jazdy, a instalacje wyposażone w sterowniki regulują mieszankę korzystając z sygnałów przepływomierza, czy sondy lambda (np. 4gen). Ale jak to jest z dwójką? Wiadomo że jest silnik krokowy, przełączanie na obrotach... Tylko co z podawaniem paliwa? Jest to instalacja podciśnieniowa, mam rację? znaczy to, że paliwo zasysane jest zależnie od wychylenia kąta przepustnicy i na tym koniec? czy może paliwo podawane jest ciągle tą samą dawką? jak sprawa ma się z obrotami silnika, obciążeniem silnika, a także hamowaniem silnikiem? Wiem, że jest też sterownik, ale jaki ma on zakres działania? czy jest w ogóle mowa o różnicach w spalaniu zależnie od cyklu jazdy?

Chciałbym tu zebrać rzetelne informacje, podyskutować i zdobyć sensowne odpowiedzi na te pytania. Jeśli temat już był, to zagazujcie mnie i ten temat i w ogóle przepraszam za zaśmiecanie forum. :roll:
1 1
Stażysta
 
Posty: 434
Dołączył(a): 13 kwi 2012, o 01:02
Lokalizacja: Częstochowa
Moje BMW: 1989
Nadwozie: Sedan
Silnik: m20h27
Instalacja LPG: NIE

Reklama

Re: ekonomia II gen?

Post numer:#2  Postprzez wojtaq » 27 mar 2014, o 23:07

czy to pierwsza czy druga instalka to jeden szit
o normalnym spalaniu czy mocy oraz bezobsługowej jezdzie mozemy mowic tylko w przypadku sekwencji ( dobrze zamontowanej na dobrych komponentach )
Awaria Motors zaprasza
Avatar użytkownika
wojtaq
Moderator
 
Posty: 3958
Dołączył(a): 29 lis 2008, o 16:58
Lokalizacja: Jaworzno
Moje BMW: 740iA
Nadwozie: -------
Silnik: M60B40
Instalacja LPG: NIE

Re: ekonomia II gen?

Post numer:#3  Postprzez 1 1 » 27 mar 2014, o 23:13

Bardziej mi chodziło o to, w jaki sposób dawkowane jest paliwo i czy można lżejszą nóżką zmniejszyć spalanie. Wiem, że szit, niestety taka instalka jest u mnie i inna nie będzie, przy b20 pali średnio 16l, pytałem gazownika o spalanie, twierdzi, że nie jest zmienne, ale ostatnio jeżdżę delikatniej i tak jakby wolniej ubywa...
1 1
Stażysta
 
Posty: 434
Dołączył(a): 13 kwi 2012, o 01:02
Lokalizacja: Częstochowa
Moje BMW: 1989
Nadwozie: Sedan
Silnik: m20h27
Instalacja LPG: NIE

Re: ekonomia II gen?

Post numer:#4  Postprzez armando » 27 mar 2014, o 23:47

Też miałem II Generację ale zbieram na nową sondę lambda i tymczasowo mam przerobioną na śrubkę. Słyszałem opinie znajomych i mechaników że przy śrubce pali mniej i okazało się że faktycznie, spalanie spadło około o litr a w osiągach nie zauważyłem większej różnicy, ale to tylko M40B16. Druga generacja różni się tym od pierwszej że zamiast śrubki (poprawnie chyba registera) masz silniczek krokowy którym steruje komputer, może zwiększać lub zmniejszać dawkę ale nadal gaz zasysany jest przez mikser w zależności od podciśnienia w kolektorze. Komputer od gazu, ja mam na przykład STAG-100 można podpiąć np. do laptopa i ustawić sobie różne parametry, moment przełączania na gaz, czy przy wzroście czy spadku obrotów i przy jakich obrotach, czy podczas hamowania silnikiem ma odcinać dopływ gazu czy nie, i pewnie to jeszcze nie wszystko :) Przynajmniej tak ja to rozumiem
armando
Uczeń
 
Posty: 49
Dołączył(a): 15 lip 2012, o 20:57
Lokalizacja: Sanok
Moje BMW: 3xx
Nadwozie: Coupe
Silnik: M40B16
Instalacja LPG: TAK

Re: ekonomia II gen?

Post numer:#5  Postprzez The Polak » 28 mar 2014, o 15:42

Może i można stylem jazdy zmienić spalanie. U mnie b16 na śrubie paliło 12-15. Nie wiem od czego to zależało i dlaczego tak dużo, ale is na sekwencji w tej samej trasie tylko jadąc średnio o 30km/h szybciej spalił nie całe 10l. ;)
The Polak
Stażysta
 
Posty: 356
Dołączył(a): 20 lut 2011, o 22:19
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka
Moje BMW: 316i
Nadwozie: Touring
Silnik: m42b18
Instalacja LPG: TAK

Re: ekonomia II gen?

Post numer:#6  Postprzez wojtaq » 28 mar 2014, o 16:16

bo sekwencja to sekwencja a zwężka to zawsze zwężka , nie ważne czy to 1 czy 2 generacja , nie ma co się łudzić na jakieś zmniejszenie spalania , jak ma palić mało to można tylko jeździć na maksymalnego emeryta , wtedy m40 na zwężce spaliło 10 l , na kacie 20 l
1 od 2 generacji różni się tylko tą krokówką , realnych różnic nie ma prócz tego że 1 generacje odpalisz z gazu , krokówki się lubią sypać a śruba nie i kosztuje kilka zł
Awaria Motors zaprasza
Avatar użytkownika
wojtaq
Moderator
 
Posty: 3958
Dołączył(a): 29 lis 2008, o 16:58
Lokalizacja: Jaworzno
Moje BMW: 740iA
Nadwozie: -------
Silnik: M60B40
Instalacja LPG: NIE

Re: ekonomia II gen?

Post numer:#7  Postprzez 1 1 » 28 mar 2014, o 17:04

II generacje odpalisz z gazu, I chyba nie...
poza tym, w reduktorze w IIgen mam śrubę do regulacji mieszanki, w takim razie po co ten krokowiec?
1 1
Stażysta
 
Posty: 434
Dołączył(a): 13 kwi 2012, o 01:02
Lokalizacja: Częstochowa
Moje BMW: 1989
Nadwozie: Sedan
Silnik: m20h27
Instalacja LPG: NIE

Re: ekonomia II gen?

Post numer:#8  Postprzez wojtaq » 28 mar 2014, o 19:56

CR04 napisał(a):II generacje odpalisz z gazu, I chyba nie...
poza tym, w reduktorze w IIgen mam śrubę do regulacji mieszanki, w takim razie po co ten krokowiec?


I gen ma przycisk na zasadzie 0 1 2
start z gazu , bena , gaz po przegazie ,
II gen nie ma takiego przycisku bo ma tylko 1 knefel i tyle a często instalacja jest słabo podpięta bądź w ustawieniach jest wyłączone palenie z gazu
reduktory 1 i 2 gen się nie różnią , krokowiec po prostu ma teoretycznie dawkować podawanie gazu , mówię teoretycznie bo w praktyce to nic nie zmienia
nie jestem laikiem i jeśli ktoś chce usprawnić swoją 1 czy 2 generacje to może ją albo usunąć albo zmienić na sekwencję
Awaria Motors zaprasza
Avatar użytkownika
wojtaq
Moderator
 
Posty: 3958
Dołączył(a): 29 lis 2008, o 16:58
Lokalizacja: Jaworzno
Moje BMW: 740iA
Nadwozie: -------
Silnik: M60B40
Instalacja LPG: NIE

Re: ekonomia II gen?

Post numer:#9  Postprzez 1 1 » 29 mar 2014, o 00:49

wiem, że nie jesteś laikiem, ja usprawniać instalacji nie chcę, chciałem tylko się dowiedzieć na podstawie czego paliwo jest dawkowane. I ten jeden przycisk w IIgen wystarczy na zapłonie wyłączyć, a następnie przytrzymać 5 sekund i elektrozawór otwiera się w momencie, bądź po uruchomieniu rozrusznika. Przynajmniej u mnie. Gaz po przegazie też mam w 2gen i z tego co mi wiadomo, w pierwszej tego nie ma. Nie wiem skąd ten wstręt do bardziej prymitywnych instalacji, regulowałem u gazownika reduktor na testerze spalin, nie wyczujesz różnicy między gazem a benzyną w jeździe... Jedyna różnica to brak odcięcia. A zwężka przez mikser to tylko 2 czy 3mm dolotu mniej. Zapłon nie wypada, to i strzałów nie ma. Też bym wolał mieć 4gen, albo daj Boże 5gen, ale jakoś nie patrzę na starsze instalacje jak na coś strasznego. Znajomy w civicu zamienił 2gen na sekwę z racji zblokowanego dolotu, na mocy zyskała, ale przełącza się na temperaturze i wystarczy kilka stopni niedogrzania i delikatnie szarpie. Moje 2gen szarpnie dopiero, kiedy na parowniku pojawi się śnieg. przy temperaturze 5 stopni wsiadam rano i mogę odpalić z gazu, bez żadnych zastrzeżeń co do pracy silnika, ale robię tak tylko w sytuacjach awaryjnych. W niektórych Igen widziałem kurek chamsko na wężu założony, więc chyba nie do końca taki jeden szit.
1 1
Stażysta
 
Posty: 434
Dołączył(a): 13 kwi 2012, o 01:02
Lokalizacja: Częstochowa
Moje BMW: 1989
Nadwozie: Sedan
Silnik: m20h27
Instalacja LPG: NIE

Re: ekonomia II gen?

Post numer:#10  Postprzez wojtaq » 29 mar 2014, o 05:38

paliwo podawane jest na zasadzie ile silnik potrzebuje tyle go zasysa
gaz po przegazie również jest w 1 gen
mówisz że nie odczuwasz różnicy , pewnie nie masz dostępności do np g-techa więc weź chociaż zwykły stoper i kogoś do pomocy i zrób sobie testy ile czasu rozpedza sie auto do 100 km na gazie , na benie a pozniej wyjmj na sam koniec zwężke
bardzo mnie ciekawi taki test i reakcja
piszesz o sekwencji znajomego , tak jak powiedziałem nie wystarczy wsadzić ''sekwencję'' i tyle , muszą tobyć odpowiednie elementy wykorzystane podczas użycia a jeszcze ważniejszym tamatem jest poprawny profesjonalny montaż bo nie sztuką jest żeby jakiś henio ze stodoły się tym zajął , ja nie jestem gazowniekiem z zawodu , niegdy w tym nie pracowałem ale kiedyś z

Kavką siedząc i rozmyślając dlaczego ta ''sekwencja'' tyle kosztowała i jest tak gównianie wzięliśmy się za poruszczenie tematu
minęło wiele godzin czytania lektur etc a w końcu wzięliśmy się za poprawę pierwszej sekwejcji w życiu
ze starej instalacji została stara butla która i tak była źłe zamontowana oraz milion dziór w komorze silnika
od tego czasu wkładamy ręce w kazdą instakację i auta mają normalną moc ( my mierzymy zawsze g-techem ) jeżdzą bezawaryjnie
walnąłem nasen i chyba już mi wpływa w mózg więc cdn ... :D:D
Awaria Motors zaprasza
Avatar użytkownika
wojtaq
Moderator
 
Posty: 3958
Dołączył(a): 29 lis 2008, o 16:58
Lokalizacja: Jaworzno
Moje BMW: 740iA
Nadwozie: -------
Silnik: M60B40
Instalacja LPG: NIE

Re: ekonomia II gen?

Post numer:#11  Postprzez Rds » 11 kwi 2014, o 03:52

Jako że kilka aut już zagazowałem to trochę tutaj postaram się wyjaśnić.

2gen to bardzo dobry krok do przodu. Nie wiem dlaczego nie widzicie różnicy od 1gen.

2gen bazuje już na kilku istotnych czujnikach takich jak np.:
-potencjometr przepustnicy (TPS)
-sonda lambda
-obroty
-czujnik temp wody

Co to daje?
TPS. Dzięki sygnału z TPS może dodatkowo wzbogacać mieszankę poprzez większe otwarcie krokowca a to daje taki rezultat że kiedy damy gaz w podłogę to auto zbiera się momentalnie.
Sonda Lambda. To bardzo ważny odczyt dla prawidłowego ustawienia chociażby mieszanki na wolnych obrotach. Sonda ma wtedy skakać między bogato a ubogo. Dodatkowo wykonując testy drogowe widzimy czy auto kiedy się rozpędzamy ma bogatą mieszankę a kiedy jedziemy równo znów skacze (ubogo/bogato). Wszystko to przekłada się na zużycie gazu.
Obroty. Generalnie służy do przełączania na gaz, to już 1gen miały. Chodzi jednak o to że możemy odciąć gaz powyżej xxx rpm. Innymi słowy nie przekręcimy obrotomierza ;)
Czujnik temp. wody Jak wiemy gaz do reduktora leci w postaci ciekłej a do silnika dostaje się w fazie lotnej. Zimny reduktor nie jest w stanie odparować gazu także zimny gaz trafia do głowicy co nie jest najlepszym pomysłem. Ustawiamy zatem bezpieczną temperaturę np. na +35C. Auto dopiero po osiągnięciu żądanej temp. wskoczy na gaz.

2 gen pozwala również na takie funkcje jak reset komputera, a najważniejsze to ustawienie emulacji sondy. Jeżeli mamy źle ustawioną symulację to wówczas pojawiają się kwiatki typu że auto nie chodzi na benzynie. Wynika to z tego że mapa paliwa się po prostu rozjeżdża i trzeba resetować kompa.
Z doświadczenia wiem że w wielu autach najlepiej spisuje się ustawienie jako "masa". Komp kiedy nie dostaje odczytu z sondy po chwili przestaje z jej korzystać a korzysta z wewnętrznej "stałej mapy". Kiedy wrócimy na benzynę, sonda zaczyna prawidłowo pracować a komp już leje paliwo patrząc na wskazania sondy. W citroen/peugeot na monowtrysku kiedy jest komp Boscha przy takiej konfiguracji nie zapala się "check".

Krokowy nie działa?
Krokowy naprawdę działa i pracuję. Pełni roli takiej "przepustnicy" gazu. Na wolnych obrotach wysuwa się ograniczając ilość gazu, przy równej prędkości mniej więcej podnosi się na tyle aby sonda dobrze oscylowała. Zaś jak mamy funkcję wzbogacania to wsuwa się pozwalając na zaciągnięcie większej ilości gazu.

Generalnie 2gen jest stworzona z myślą o autach na wtrysku jednopunktowym, zaś 1gen dla aut gaźnikowych. Ważny jest dobór miksera. Średnica miksera powinna być równa średnicy przepustnicy. W 106 1.0/1.1 jest to 32mm.

Wszystko to daje efekt taki że jeżdżąc normalnymi prędkościami (90-100km/h) auto zużywa ok. 6,5l/100km.
Silnik 1.1 60KM, skrzynia 5 "krótka".

U siebie zastosowałem tak:
Sterownik: Stag 100
Mikser: Do Boscha, średnica jak kolektor czyli 32mm
Przewody: Faro 6mm, wlew 8mm Cu
Wlew: Dziura w zderzaku ;)
Reduktor: Tomasetto(Asterik) At07
Butla: Stako 565x180 34L pod autem
Wielozawór: Tomasetto At02 (180H)
Rds
Student
 
Posty: 202
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 22:42
Lokalizacja: Skoki
Moje BMW:
Nadwozie: -------
Silnik:
Instalacja LPG: ---

Re: ekonomia II gen?

Post numer:#12  Postprzez 1 1 » 16 cze 2014, o 03:20

cholera, Rds, tak wyczerpałeś temat, a ja dopiero sobie o nim przypomniałem... :oops: Dzięki za wypracowanie, mnóstwo przydatnych informacji i rozwianych wątpliwości. :cool2:

ostatnio na trasie Częstochowa - Rybnik i z powrotem razy dwa, wyszło mi 11-12/100 DK1+A1
w mieście nie mogę oszukać standardowego 16/100 :(
1 1
Stażysta
 
Posty: 434
Dołączył(a): 13 kwi 2012, o 01:02
Lokalizacja: Częstochowa
Moje BMW: 1989
Nadwozie: Sedan
Silnik: m20h27
Instalacja LPG: NIE



  • Reklama

Powrót do LPG

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

  • Reklama