[ x ]
!!! Zablokowałeś pokazywanie reklam !!!

Nasze forum utrzymuje się dzięki nim.

Termowłącznik wentylatora chłodnicy

Wszystkie sprawy związane z mechaniką
  • Reklama

Termowłącznik wentylatora chłodnicy

Post numer:#1  Postprzez Lukasz.WPR » 11 mar 2013, o 12:15

Mam pewien problem. Jakiś czas temu pomyślałem nad założeniem wentylatora elektrycznego przed chłodnicę. Kupiłem 2 biegowy wiatrak i chciałbym podłączyć go tak, żeby pierwszy bieg był uruchamiany z włącznika, który chcę wstawić w wąż od chłodzenia, a drugi z przycisku w kabinie. Wszystkie części jak przekaźniki, kable itp już mam.
Teraz pytanie właściwe. Kupiłem czujnik, który włącza wiatrak przy 92*C i wyłącza przy 87*C. Wkręciłem go w nakrętkę przyspawaną do rurki pod wymiar węży.
Obrazek


Problem w tym, że nie wiem, w którym dokładnie miejscu najlepiej go wstawić, żeby spełniał swoją rolę. Wiem, że temat podłączania wiatraka był poruszany i to wszystko już wiem, tylko nie mogę znaleźć, które miejsce będzie najlepsze dla wstawienia termowłącznika.
Pozdro
Lukasz.WPR
 

Reklama

Post numer:#2  Postprzez Kaczmar » 11 mar 2013, o 12:42

najlepiej w górny wąż chłodnicy.
Kaczmar
Magister
 
Posty: 1331
Dołączył(a): 27 wrz 2011, o 22:54
Lokalizacja: Długołęka
Moje BMW: 325i
Nadwozie: Coupe
Silnik: M50B25v
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#3  Postprzez pysio » 11 mar 2013, o 13:34

Od czego montujesz wiatrak? Panowie a ja mam taki problem, ze chcialem tez zalozyc dodatkowy wiatrak przed chlodnica, ale moje e30 ma klime. Klima narazie nie jest nabita po zmianie silnika. Czy podpiecie samego wiatraka od klimy chlodziloby plyn w razie, gdy wisco by zastrajkowalo? pozdrawiam
pysio
 

Post numer:#4  Postprzez Zenioo32 » 11 mar 2013, o 13:42

ja założyłem witrak ori niewiem czy bedzie działał bo podpięty jest w ori wiązke tyle że wsześniej była klima a ja poniważ nie mam chłodnicy wyciągnołem klimę. wie ktoś czy to będzie śmigać??
Zenioo32
 

Post numer:#5  Postprzez Baca » 11 mar 2013, o 13:54

Zenioo32 napisał(a):ja założyłem witrak ori niewiem czy bedzie działał bo podpięty jest w ori wiązke tyle że wsześniej była klima a ja poniważ nie mam chłodnicy wyciągnołem klimę. wie ktoś czy to będzie śmigać??


A masz wkręcony w chłodnice włącznik wentylatora? Bo jak zdemontowałeś klime, chłodnice klimy to trudno wyczuć co tam masz. Jeśli włącznika nie ma lub nie jest podłączony to jak ma śmigać wiatrak bez sygnału? :)
Jest piękna, cudowna, wspaniała i szybka, lubi jak naciskasz przyśpieszając wtedy wie jak ciągnąć ...
... paliwo ze zbiornika, to właśnie Twoje BMW :)
Baca
Stażysta
 
Posty: 440
Dołączył(a): 13 lis 2011, o 21:22
Lokalizacja: Przeworsk
Moje BMW: 325iC
Nadwozie: Cabrio
Silnik: M50B25
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#6  Postprzez Grzesiek2290 » 11 mar 2013, o 14:36

Ja mam wkręcony na powrocie. Też 92/87-jak wskazówka przekracza pion to załącza się wentylator.

Oryginalnie w wersjach z klimą też jest bliżej powrotu.

Tutaj z prawego boku chłodnicy:
Obrazek
E30 325i 87' - rozebrałem i nie umiem złożyć
Grzesiek2290
Doktor
 
Posty: 3883
Dołączył(a): 27 sie 2007, o 19:14
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: 325i
Nadwozie: Coupe
Silnik: M20B2X
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#7  Postprzez Lukasz.WPR » 11 mar 2013, o 16:02

Kaczmar napisał(a):najlepiej w górny wąż chłodnicy.

Grzesiek2290 napisał(a):Ja mam wkręcony na powrocie.


To jak lepiej będzie? Bo z jednej strony na górnym wężu będzie dobrze, bo będzie pokazywało temperaturę płynu wlatującego do silnika, ale na powrocie wiatrak będzie chłodził mocniej, bo będzie mierzył temp wody po schłodzeniu silnika. Zastanawiam się czy na górnym wężu będzie chłodziło wodę wystarczająco dobrze i czy to wystarczy.

pysio napisał(a):Od czego montujesz wiatrak?


Z tego co pamiętam to od e34 jakaś wersja z klima.. Ogólnie ten największy jaki tam wychodził.
Lukasz.WPR
 

Post numer:#8  Postprzez Grzesiek2290 » 11 mar 2013, o 17:21

Oryginalnie jest po "zimnej" stronie chłodnicy i dla tego ja mam na powrocie czyli na dolnym wężu.


Kwestia przy ilu otwiera termostat ale u mnie jak był czujnik 87/92 na górnym wężu to wiatrak włączał się delikatnie przed pionem na wskaźniku i robił to bardzo często. Teraz na powrocie załącza dopiero jak wyjdzie za pion ,a przy sprawnym układzie chłodzenia nawet bez wisko trzeba mocniej podgrzać auto bo przy normalnej jeździe tego nie osiągniesz (ew. lato + korki)
E30 325i 87' - rozebrałem i nie umiem złożyć
Grzesiek2290
Doktor
 
Posty: 3883
Dołączył(a): 27 sie 2007, o 19:14
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: 325i
Nadwozie: Coupe
Silnik: M20B2X
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#9  Postprzez Lukasz.WPR » 11 mar 2013, o 17:53

O kurna, wstyd się przyznać, ale pomylił mi się kierunek przepływu wody.. :D I zastanawiałem się w jaki sposób może być tak jak piszesz, ale już wszystko wiem ;)
A nie lepiej jak dam na górnym? Może lepiej żeby załączył się wiatrak minimalnie przed połową niż za nią. Nie mam wisko, a samochód służy bardziej do zabawy niż codziennej jazdy. :)
Lukasz.WPR
 

Post numer:#10  Postprzez Grzesiek2290 » 12 mar 2013, o 00:21

Mnie irytowało za częste załączanie więc mam na powrocie
E30 325i 87' - rozebrałem i nie umiem złożyć
Grzesiek2290
Doktor
 
Posty: 3883
Dołączył(a): 27 sie 2007, o 19:14
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: 325i
Nadwozie: Coupe
Silnik: M20B2X
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#11  Postprzez wojtaq » 12 mar 2013, o 00:21

Lukasz.WPR, daj na górnym jak masz auto do zabawy
Awaria Motors zaprasza
Avatar użytkownika
wojtaq
Moderator
 
Posty: 3958
Dołączył(a): 29 lis 2008, o 16:58
Lokalizacja: Jaworzno
Moje BMW: 740iA
Nadwozie: -------
Silnik: M60B40
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#12  Postprzez Lukasz.WPR » 12 mar 2013, o 15:04

I tak zrobię. Jednak się pogubiłem przy montażu.
Korzystam z tego:
termoczujnik na chlodnicy 2-ie nozki : pod jedna podpinasz + z aku, druga laczysz z nozka nr 85 na przekazniku

przekaznik (sa 2 rodzaje na 5 i 4 nozki)

rozpiska przekaznika na 4 nozki
- 85 : j.w. do czujnika temp z chlodnicy
- 86 : masa - moze byc "-" na aku choc niekoniecznie
- 87 : "+" do zasilania silnika wentylatora - daj gruby kabel bo pobor pradu jest dosc duzy
- 30 : zasilanie "+" z akumulatora - gruby kabel j.w.

I to jest podłączenie pierwszego biegu, który włączy się automatycznie. Tylko jak to podłączyć, żeby wiatrak włączyć na 2 bieg przyciskiem w kabinie i żeby rozłączyło pierwszy. I skąd wiedzieć, który przewód z czujnika dać do +, a który do przekaźnika (foto końcówek w 1 poście). Przy wiatraku mam 3 kable (czarny, brązowy i niebieski), który jest do czego? Z góry dzięki za pomoc..
Lukasz.WPR
 

Post numer:#13  Postprzez wojtaq » 12 mar 2013, o 15:33

piny czujnika prawdopodobnie nie mają żadnego znaczenia bo one mają tylko zamykać obwód więc jemu jest wszystko jedno w którą stronę popłynie prąd jeśli nie ma zaznaczonego
w wentylatorze chyba czarny to - a pozostałe 2 to 2 biegi wentylatora , podłącz na krótko i będziesz wiedział który jest który , poznasz po kablach który to masa bo zobaczysz że idzie bezpośrednio
Awaria Motors zaprasza
Avatar użytkownika
wojtaq
Moderator
 
Posty: 3958
Dołączył(a): 29 lis 2008, o 16:58
Lokalizacja: Jaworzno
Moje BMW: 740iA
Nadwozie: -------
Silnik: M60B40
Instalacja LPG: NIE

Post numer:#14  Postprzez Lukasz.WPR » 12 mar 2013, o 17:14

No ok. A przełącznik do drugiego biegu podłączyć dokładnie tak jak pierwszy, tylko zamiast czujnika podpiąć przełącznik? Dobrze myślę?
Na szybko narysowałem tak jak mi się wydaje.. Na elektryce się nie znam więc mogło mi się pomylić.
Obrazek
Lukasz.WPR
 

Post numer:#15  Postprzez wojtaq » 12 mar 2013, o 17:29

raczej spoko
Awaria Motors zaprasza
Avatar użytkownika
wojtaq
Moderator
 
Posty: 3958
Dołączył(a): 29 lis 2008, o 16:58
Lokalizacja: Jaworzno
Moje BMW: 740iA
Nadwozie: -------
Silnik: M60B40
Instalacja LPG: NIE

Następna strona


  • Reklama

Powrót do Techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

  • Reklama